Wednesday, May 11, 2011

Seindah Ukhwah Semanis Kurma..:)

Salamun 'Alaik..^^v

Akhirnya mud menulis blog itu telah kembali setelah diterpa dengan 1 perasaan halus yang menerjah dalam diri..ouh,apakah itu??it sounds so mi
sterious..mistery la sgt..firstly,aku ingin merafakkan seribu satu kesyukuran kerana sehingga ke hari ini Allah s.w.t masih memberi aku ruang untuk bertapak di muka bumi khalifah ini walaupun sudah masuk hari ke-9..teruk btul..spttnye hari first haritu dah ckp cmni..tp,nak wat cmne..mud nk tulis blog tu xde..nak tulis blog mstlah ade feel bru bleh menulis kan.kan3??^^,

Berbalik kepada topik asal..tujuan utama penulisanku kali in
i adalah ingin berkongsi satu rasa,satu cita,dan satu cinta..hmm..satu cinta???haippp,ape cinta2 nih???opppsss..nak tahu apakah satu cinta??mari kita dengar lagu nih..sama2 kita hayati ok..^^

video

"inilah cinta hati hakiki yang abadi yang sebenarnya dicari...ouh,damainya hati walau diulang berjuta kali..




"Anda pernah sedih seperti ini?? "
"Tak pnh,sbb idup aku xpnh rse nak nangis..idup aku hepi je.."
"pernah kot,tp jarang la,idup ni utk bergembira watpe nk sedih2.."
"Hm,ntahla..xtaw nk ckp pe.."

Tepuk dada tanya iman..bermacam-mcm jawapan yang kite dapat kan??Sejauh manakah tangisan itu mampu mengubah diri anda. Ingatan kepada diri ini juga untuk menjadi yang terbaik dalam kalangan terbaik.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Barangsiapa menghilangkan satu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia dari seorang m ukmin, maka Allah akan hilangkan darinya satu kesusahan dari kesusahan-kesusahan hari kiamat. Dan barangsiapa yang memudahkan orang yang mengalami kesulitan maka Allah akan mudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Dan barangsiapa yang menutupi aib seorang muslim, maka Allah akan tutupi aibnya di dunia dan akhirat. Dan Allah akan senantiasa menolong hamba selama hamba tersebut mau menolong saudaranya.” (HR. Muslim no.2699 dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu)



Indah kan kata2 hadis ni??igt sia2 ke je ke pertolongan yang kita beri pd org lain??tengok tu,Allah janjikan ape??ALLAH AKAN MUDAHKAN BAGINYA DI DUNIA DAN AKHIRAT. So, kita hanya melihat kesedihan saudara2 kita yang dlm kesedihan dengan 2 biji mata ni je???memang btul kite diri kite xkn berubah tanpa usaha kite,tapi sebagai lumrahnya insan itu telah dicipta dengan rasa kasih sayang.Ingatan kepada diri ini juga untuk terus berpegang dengan hadis ini agar hidup ini untuk sentiasa memberi.Cukup sekadar doa untuk seluruh umat islam jika tidak mampu memberi apa2..Tak tahu mengapa hari ini aku terdetik untuk membicarakan soal kasih syg sesama kita yang patut disemaikan tanpa adanya rasa secebis iri atau benci.Tetapi,apakan daya..tidak semua manusia itu sempurna.pasti ada yang dengki,iri hati,dan benci..hmm..Alangkah indahnya dunia sekiranya hidup penuh harmoni..kenapa aku kaitkan cinta sesama manusia??kerana cinta sesama kita ini lah yang akan membawa kita kepada satu cinta..sama kan mcm dalam lagu ni..:)



Orang kate sambil menyelam minum air..eh,y eke org kate??bkn pepatah ke tu??zzz,xksahla..yg pntg aku saje nak selit gambar2 ni..point utama yg aku nk smpaikan adalh ttg "Seindah Ukhwah Semanis Kurma"..walaupun berbeza bangsa,namun kami berdiri di atas akidah yang sama..sayang kamu ABLA FERIDE.."thanks so much for ur kindness n also the ring..really nice!im so touched!"^^


orang kate..eh,org kate lg..heh..ape2 jela..org kate, hidup ini ada chapter, chapter yang paling ssh utk dilupakan adalah bertemu dgn kalian..terima kasih krn menjadi sahabat sehidup semati sepanjang perjuangan kita kat sini even kite xpnh rpt b4 ni n slalu jugak gado2 kan..btol x fiqah?hehe..tp xpe,xindah hidup ni kalau sumenye manis kan..indahnya ukhwah krn Allah..pst manisnya tiada penghujung..^^v





Sekian sahaja coretan yang xsberapa..

harap dpt manfaat yang xsberapa jua..

hayati lah lagu tu sebaik mungkin bagi sesiapa yang belum pernah mendengar..

salmiah,afiqah n kasmah mst dah jemu dengar kan sebab korg pn salu dengar..hihi..^^

~jazakallahu khairan kathiran...ila liqa'~


Tuesday, December 7, 2010

MabrUk Tokyah..^^



Firstly, saya nk ucapkan salam maal hijrah kpd anda semua..semoga tahun baru Islam ini dapat membuahkan azam serta menginspirasikan matlamat itu dengan penuh istiqamah enshallah..saya juga mengingatkan diri ini serta anda semua untuk turut bersama-sama memperbaiki diri ke arah yang lebih mantap. yang malas rajin2 kan lah diri, yang kuat tido rajen2 kan lah mengurangkannya, yang suka mengumpat tu rajen2 kan lah basahkan lidah tu dgn zikrullah..
Secondly, saya amat berasa teruja+terharu+kagum+bangga dengan satu2 nya datuk ksygn (TOKYAH) saya yg masih diberi umur yang cukup panjang oleh Sang Khaliq untuk bertapak menjadi khalifah di muka bumi ini.Tahniah kpd to
kyah kerana baru sahaja menerima Anugerah Khas Imam di peringkat Negeri Sembilan. Yang lebih menimbulkan rasa keterharuan ini apabila tokyah la satu-satunya imam yang berjaya dinobatkan selaku imam terbaik di negeri ini. Mas
hallah,gembiranya hati ini. xsgk insan yang selal
u saya sembang-sembang smbl mengutip secebis ilmu
dan bersantai minum kopi same2 boleh menjadi seorang khalifah yang begitu itu hbat.mmg tidak dinafikan lagi,beliau mmg seorg manusia yg hebat. kalau dilihat ke semua sijil2 yg beliau perolehi sudah cukup menggambarkan keperibadian belia
u dengan umur yang hampir mencecah 80 tahun..

ni la tokyah yg maseh sihat dan kuat..^^



my beloved mom n atok..atok mst la kne ade..bg smgt kat tokyah,sian atok salu kne usik dgn kakngah..^^



Lastly, semoga tokyah diberi umur yg pnjg untuk terus menyumbang pada anak bangsa tokyah terutama keturunan2 tokyah dan moga ada cucu cicit tokyah yang akan mewarisi keperibadian tokyah..ameen..barakallhufikum...wallahu'alam..

Friday, December 3, 2010

"Ibu mithali itu ibu aku"

"Kakngah mintak maaf sbb jadi anak derhaka. kakngah xprnah nak jadi yang tbaik utk mak..ayah dh sumpah kakngah mcm2,hrp2 mak xsumpah kakngah mcm tu sbb mulut mak lagi masin dr ayah.nyawa kakngah ni ble2 mse Allah nk tarik.Kakngah mintak maaf skali lg sbb slalu buat mak tertekan dgn sikap kakngah."

tutt..tuttt...tutttt....msj yg d nanti2 kan tlah pn tba...jari ini segera menekan button inbox..

"Semua kita mnusia biasa.bezanya d sisi Tuhan cuma ketaqwaan. Ayah kalau dia melalut mcm2 dia ckp.Angah pn sma kalau org tegur xnk trima,cpt nk melenting.Mak hrp sgt2 kita sma2 baiki diri kita sbb mak xnk keturunan yg kucar-kacir.."

Tangisanku terhenti sejenak..merenung kembali bait2 msj itu..sungguh mndlm kata2 ibu mithali ini...aku bermuhasabah diri..Aku berterima kasih pd-Mu krn mengurniakan seorg insan yg memberi sejuta ketabahan pdku dan memanjatkan kesyukuran krn seorang insan lagi yg sntiasa d sisiku ini tidak pernah putus mmberi semangat walaupun beliau sendri kelam dlm semangat..benar kata Rasulullah s.a.w: Redha Allah terletak pada redha ibu..dengan ego yg diterbitkan sejak kecil ini telah menjadikan aku seorang yang mmpu berdikari jika dr sudut positifnya tetapi dr segi contranya aku menjadi seorang insan yg sgt bongkak walaupun dgn org yg plg dsygi..namun,hari ini merupakan detik sejarah d mana aku mula menyedari hakikat kerendahan diri..ibu mithali ini berjiwa perintis sehingga beliau sendiri tidak pernah putus dalam mencari makna kebahagiaan hakiki kerana baginya kebahagiaan itu milik setiap sanubari dan perlu dinikmati sehingga mati...


Hari ini jua Allah semadikan kekuatan sekali lg dlm diri aku untuk menempuh perjuangan yg maha hebat...syukur skali lg Ya Razzaq...mungkin tnpa sedikit iman senipis kulit bawang diri ini sudah pasti ke neraka jahanam (na'uzubillah).Terima kasih juga pada insan yg tidak pernah putus memberi semangat untuk menikmati kehidupan yg sediakala.Akan aku ukirkan nama2 kamu utuh di sudut hati ini.Kerna ibu mithali ini juga,aku bisa menyahkan segala hasutan2 laknatullah. Kamu mmg ibu barakah bkn shj pada suami malah susus galur keturunan kamu. Allah!Allah!Allah!.Disebalik kedukaan,Kau hadirkan harapan.Terima Kasih Ya Rahman.

Beliau mmg berjiwa kental.aku kagum dengan beliau.Sungguh,aku sendiri tidak pasti adakah aku mampu menjadi seperti ibu mithali ini. Tamparan demi tamparan selama perjalanan hidupnya di dalam bahtera rumah tangga menjadikan beliau seorang ibu yg mithali bkn sahaja di dunia malahan Allah pasti membalas segala keperitannya di akhirat kelak. Semoga Allah sediakan kamar paling terindah buatmu di syurga sana kerana pengorbananmu itu sungguh beerti d sisi yang Haqiqi.

Aku mohon juga pada-Mu ya Rabbul Izzati untuk mengembalikan kejernihan ini.Buangkanlah keruhan yang melanda empangan usratiku. Hanya Kau yang shj yang bisa menjadikan benda yang tidak pasti kpd pasti dan perkara pasti kpd tidak pasti. Dan diharapkan juga agar aku bisa menanggung beban ini sehingga smpai waktunya sama ada aku atau kedua ibu bapa ku yg pergi dahulu. Memang pun,tiap manusia itu tidak pernah lari dr mslh,ttpi aku membenarkan kata-kata ibu mithali ini,yg membezakan kita adalah KETAQWAAN..terima kasih wahai ibu mithali kerana mengajarkan aku sebuah perkataan yang begitu bermakna bagi sebuah perjalanan kehidupan.wallahu'alam..


Wednesday, April 7, 2010

Family Day Biro Kerohanian...=)




salam alaik sumer...=)..tbe2 mud epi semacam je skrg ni..hm,mne tak nye dpt g bercuti kat teluk senangin lumut,Perak Darul Ridzuan...ha,nila ahli2 kerohanian yg join family day nih..pd mulenye mmg diri ni xdpt nak join tp akhirnya dpt surat mc dr doktor utk terkecuali dr simulasi gamelan dan dgn gumbiranya sy pn joinlah holiday ni...mmg bes...yg besnye,ukhwah kami spnjg holiday ni mmg sgt erat..b4 ni sy mmg xknl sgt ahli kerohanian ni,tp melalui family day ni sy mule smakin mengenali mereka..hati ni smakin berahi ingin tahu siapakah yg berjuang demi Islam atas nama kolej keris mas walaupun ada sesetengah yg tidak dapat mengikuti program ini(nada sedih) tp xmengapa ok.moga kite dipertemukan untuk semester depan ye!!
FYI,kami sbnrnye mmg byk buat hal sndri..tp melalui program yg singkat itulah yg menyatukan kami cthnye time sukaneka dengan mlm BBQ..time tula mmg paling bes..hm,tp sy??byk meminggirkan diri sebab sy betul2 nak menikmati angin laut yg sgt masyuk..masyaallah,angin dia xsme dgn angin laut kt port dickson umah sy tu..suasana kt situ mmg mendamaikan..anginnya sepoi2 bahasa je..mmg TENANG..seolah2 mslh xde lgsg dlm diri sy mse tu..bersyukur sgt sbb diberi kesempatan utk menenangkan diri setenang-tenangnya even xsedar diri tgh sakit mse tu..kerapkali sy duduk tepi pantai dan merenung kejadian Allah di hadapan mata sy tu..Subhanallah!!tidak tergambar oleh kata-kata..ketenangan itu melahirkan satu jiwa semakin dekat dgn Tuhan..sungguh,sy jarang merasai perasaan itu dan bila ianya dtg sy rasa xmau lepaskan perasaan tu pergi..mana taknye..balik ukm je,mula la dtg mslh yg haru-biru tu..haish,,mcm2..(mud berfikir)..gile ke..xkanlah nk dok kt teluk senangin tu smpai mati kot..huhu..hm,abaikan..hidup ni mmg xpnh lari dari masalh kan??but actually,life is simple n dont make it hard rite??wee~
haa,ni la port 'lepak' ak sepanjang ak kt cni..=p

Tula keje sy spnjg kt sne..seronok lar dpt layan pasaan mcm tu..huhu..sy ni mmg kuat berangan ckt..eh,berangan tu bgus taw!!asalkan kite ade niat nk ke arah tu ok...hee..tp,ada 1 mlm tu agak lme la sy dok kt tmpt ni sebab sy sembang dgn kwn sy melalui telepfon(setelah sekian lama xcontact) yg bru kuar dr hospital,sian die..kne malaria..Smoge Allah kuatkan hati shbtku itu utk hadapi sume ni termasuklah diri ini..*sigh*
ha,tgk..termenung aje kan keje ak..ngee~

tp,pengalaman plg best dpt g tgk bandar lumut la even dh pnh pg dlu time kursus ketua pelajar..bknnye ape,tmpt die mmg cantek...dpt beli mknn mura2..lme da xmkn sotong kering,keropok ikanla bagai..huhu..ofcoz la sempat posing kalo dh tmpt cantek gitu..wee~






pose dgn kak zimah n nani..(jgn men2 dgn akk nih,timbalan biro
kerohanian tuh)huhu..jgn mara kak..

ape pn,mmg bes sgt dpt join fmly day nih..yuran pn mura..xmau sebutla brpe nnt ade org jeles plak..hehehe~thanx sgt2 kt org2 yg sudi menyumbang tenaga menjayakan program nih dan semoga anda beroleh rahmat di akhirat kelak..barakallahufikum~

Tuesday, March 23, 2010

Dugaan apakah ini??

Saya masih ingat tempoh dan ketika itu..jeritan itu..masih lagi trauma dengan sume tu..
"doktor,sakitlah!!pelahan la skit!!"
itulah suara aku..tau kenapa aku jerit??aku pasti,sesiapa yg ada kt tempat aku pasti akan buat benda yg sme..sakit nye hanya ALLAH yang tahu..dan derita ini sehingga sekarang aku menikmatinya..itulah yang dikatakan dengan kaffarah dosa..aku kelu..terkedu..ya,ak akui..ini semua kaffarah dosa bagiku..memamg ini lah azab yang sepatutnya yang aku dapat..muhasabah diri sebentar..airmata ini tak mampu di tahan lagi..




Gambar ape lak tu??hmm..agak2??siap ade tulang la bagai..memang gambar tulang pun..cube letakkan diri anda seperti dalam gambar tu..ape agaknye rase die ek??hmm..jom,sy kongsi serba sedikit sepanjang air tulang saya kne curik oleh doktor kafir itu..
siapa tahu,secara fizikalnya mmg sy nmpak kuat..tapi,derita sakit tulang belakang tak siapa yg tahu...kadang2 ade org ckp kt sy..

"alah,benda ringan je tu..xkan la xleh angkat kot.."

ahh,lantaklah ko nk ckp ape..dlm ati aku ckp,aku curik air tulang ko bru ko taw..
itulah benda yg ak kne face slalu..hm,kdg2 tu nk bawak mto pn mmg xlarat..jalan dekat pn sy rse mcm ikot highway johor-kedah apatah lagi jalan jauh..huhu..tapi,ape yg buat sy kecewa adalah keadaan sekeliling sy..mereka sume marah saya knape sy bg air tulang tu..ada yg kata bleh lumpuh la..sindrom down la..sy sendiri xtau ada prosuder nk bagi air tulan tu(akibat jahil ttg ilmu perubatan)tapi,xpela..saya tau ada sbb napa Allah ambik air tulang saya ni..saya bersyukur sebab Dia sygkan saya..Dia bg ujian ni sbb Dia tau saya mampu nk pikul dugaan nih..tapi,orang sekeliling saya tau ke sy kuat ke tak??ha,hanya org terdekat je bleh jawab persoalan ini..kdg2 sy bingung jugak knpa seberat ni ujian Dia??tapi,bile pk balik ada org yg lagi dasyat drpd aku..nauzubillah..org2 yg hidap kanser,lukemia,barah n mcm2 lagi mcm mana pulak dengan harapan dorg nak hidup??hmm,benda tu lah yang sy muhasabah balik..even sy tahu effect ambik air tulang sampai akhir hayat hidup sy..sy akn cuba memaknai erti sebenar hidup ini.Teringat kata-kata senior sy..

"tiada siapa yang boleh menggantikan yg asal"

sungguh mendalam maksud ayat itu..berubat la mcm mne cara sekalipun..ibarat anggota tubuh badan yang telah hilang,tidak bisa dicari gantinya..selamlah seribu lautan sekalipun,gali lah sejuta dalam tanah sekalipun,carilah di seluh pelusuk dunia sekalipun,air tulang itu xdapat di cari galang gantinya..(sedih)..mmg betul semua itu..Maha Hebat Sang Khaliq..Pasti semua orang tertanya-tanya kenapa agaknya sy terpaksa bagi air tulang tu??sebabnya hanya kerana sy demam panas,pengsan serta berlaku kekejangan..Jadi,sy pesan kepada anda sume agar tidak menjadi seperti sy..klu jadi sekalipun,tak usah lah memberikan 'hadiah' yang telah diberikan oleh Allah itu kerana 'hadiah 'itu sukar di cari..Jagalah sebaik mungkin ' hadiah' itu...

Sy xdpt membayangkan di masa hadapan kelak..lelaki manakah yg sudi menjaga insan yg sakit ini..terlalu banyak kesabaran yg dia perlukan untuk menjaga sy..mampukah dia bertahan dgn kerenah saya..mampukah dia menjaga sy sebaik mungkin di atas kelemahan fizikal ini??wallahu'alam..susulan seterusnya di lain hari..















Tuesday, March 16, 2010

JADILAH SOLEH DAN SOLEHAH DAHULU




Tidak dinamakan cinta suci jika nafsu menjadi sandaran utama. Bukan membuang perasaan fitrah insani mahu mencintai dan dicintai, namun tahu dan sedar di mana sasaran pengakhiran konsep cinta yang di bawa itu. Rumah tidak dibangunkan dalam masa sehari, cinta suci memerlukan perlakuan yang disaluti kesabaran tinggi, di mana terlatih sepanjang masa bersama keimanan yang kental dan utuh.

Dalam Islam cinta dan keimanan adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan. Cinta yang berlandaskan Iman akan membawa seseorang kepada kemuliaan, sebaliknya cinta yang tidak berlandaskan Iman akan menjatuhkan seseorang ke jurang kehinaan. Cinta dan keimanan laksana kedua belah sayap burung. Imam Hassan Al Banna mengatakan bahawa: “Dengan dua sayap (Iman dan cinta) inilah Islam diterbangkan setinggi-tingginya ke langit kemuliaan”

Bagaimana tidak, jikalau Iman tanpa cinta akan pincang, dan cinta tanpa Iman akan jatuh ke jurang kehinaan. Iman tidak akan terasa lazat tanpa cinta dan sebaliknya cinta pun tidak lazat tanpa Iman. Kalau sudah tahu diri ini tidak terbaik di pandangan mata manusia, kenapa tidak berusaha menjadi sebaik mungkin dalam menambah fungsi diri mencapai kebaikan di sisi Dzat Allah Taala?

Kalau sudah tahu dan pasti diri tidak mampu memiliki pasangan soleh dan solehah, kenapa tidak mencari kurang soleh dan solehah, dan berusaha merubah menjadi soleh dan solehah? Berusahalah menjadi soleh dan solehah terlebih dahulu, pasti takdir ketentuan-Nya untuk anda dengan insan solehah dan soleh.

Monday, March 15, 2010

corat-coret..(luahan jiwa)


Seusai menyempurnakan solat maghrib,kitab al-Quran menjadi pilihan utk memberi makanan kepada jiwa ini..uhhh,kesakitan yg amat sgt...ketenangan itulah yg aku cari..Dia dtg d saat aku memerlukan-Nya..maka,benar sgguh bahawa cinta-Nya terhadapku memang xpernah padam..Syukur yg amat sangat..teringat lirik lagu Mirwana..

"Apakah kau terima cintaku lagi
Setelah ku berpaling
Dari pandanganMu
Yang kabur kerna jahilnya aku"...

Setitis demi setitis airmata ini mengalir..deras..laju tnpa ada org yg menyekatnya..aku mahu nangis..sepuas-puasnya..lantaklah klu ada org dengar..asalkan aku tenang..aku ingin merasakan kemanisan cinta yg Abadi..kali ni teringat pula pd lirik lagu ini...

"Akanku serahkan cinta ini..bukan lagi pada manusia..kerana cinta martabat itu..bersalut segunung kepalsuan"..

siyes xigt sape yg nyanyi lagu nih..tapi,jiwa ini..memang benar2 kecewa dgn cinta manusia..kerana apa?kerana cinta manusia memang xsehebat cinta Sang Khaliq..aku pasrah..seringkali aku dikecewakan manusia hanya kerana ketidaksempurnaan aku..adakah hakikat manusia tidak dapat menerima ketidaksempurnaan seseorang??atau mereka itu dinamakan manusia yg paling ego di muka bumi ini??aku kembali bermuhasabah adakah aku tergolong dlm kelompok ini??

Ya Allah,hadirkanlah insan yg benar2 menghargai cinta ini..buangkanlah segala resah dan gelisah ini agar aku bisa berpaut pada tangkai cinta-Mu untuk aku mencintainya..
semulia seorang ustazah mahupun ustaz,pasti dia inginkan cinta yg hadir dlm dirinya..cuma,bergantung pada dirinya untuk menzahirkan perasaan itu pada landasan yg betul..tp,org ssperi aku sering beranggapan..aku bknlah mengharapkan ungkapan cinta daripada seseorang..tetapi,cukuplah sekadar dia menjadi pendorong,inspirasi dan penguat jiwaku selain kedua org tua kesygnku..kerana bgku,ckuplah hanya sekadar itu..xperlu la kata-kata cinta yg manis..no i love,miss u or whatsoever mlainkan sesudah kawin mmg aku sgt menitikberatkan perkara itu..

Kali ini aku benar2 bertekad..aku tidak akan hidup dalam penantian lagi..penantian itu amat menyeksakan..aku punya hati..hati ini banyak pilihan..hati ini punya hak..mereka tidak berhak untuk mengikat aku tanpa sebarang ikatan..aku akan pilih yg terbaik dlm hidup aku..tiada lagi istilah PENANTIAN dalam kamus hidup aku..Semoga Allah akan permudahkan segala urusanku..barakallahufik..