Tuesday, March 23, 2010

Dugaan apakah ini??

Saya masih ingat tempoh dan ketika itu..jeritan itu..masih lagi trauma dengan sume tu..
"doktor,sakitlah!!pelahan la skit!!"
itulah suara aku..tau kenapa aku jerit??aku pasti,sesiapa yg ada kt tempat aku pasti akan buat benda yg sme..sakit nye hanya ALLAH yang tahu..dan derita ini sehingga sekarang aku menikmatinya..itulah yang dikatakan dengan kaffarah dosa..aku kelu..terkedu..ya,ak akui..ini semua kaffarah dosa bagiku..memamg ini lah azab yang sepatutnya yang aku dapat..muhasabah diri sebentar..airmata ini tak mampu di tahan lagi..




Gambar ape lak tu??hmm..agak2??siap ade tulang la bagai..memang gambar tulang pun..cube letakkan diri anda seperti dalam gambar tu..ape agaknye rase die ek??hmm..jom,sy kongsi serba sedikit sepanjang air tulang saya kne curik oleh doktor kafir itu..
siapa tahu,secara fizikalnya mmg sy nmpak kuat..tapi,derita sakit tulang belakang tak siapa yg tahu...kadang2 ade org ckp kt sy..

"alah,benda ringan je tu..xkan la xleh angkat kot.."

ahh,lantaklah ko nk ckp ape..dlm ati aku ckp,aku curik air tulang ko bru ko taw..
itulah benda yg ak kne face slalu..hm,kdg2 tu nk bawak mto pn mmg xlarat..jalan dekat pn sy rse mcm ikot highway johor-kedah apatah lagi jalan jauh..huhu..tapi,ape yg buat sy kecewa adalah keadaan sekeliling sy..mereka sume marah saya knape sy bg air tulang tu..ada yg kata bleh lumpuh la..sindrom down la..sy sendiri xtau ada prosuder nk bagi air tulan tu(akibat jahil ttg ilmu perubatan)tapi,xpela..saya tau ada sbb napa Allah ambik air tulang saya ni..saya bersyukur sebab Dia sygkan saya..Dia bg ujian ni sbb Dia tau saya mampu nk pikul dugaan nih..tapi,orang sekeliling saya tau ke sy kuat ke tak??ha,hanya org terdekat je bleh jawab persoalan ini..kdg2 sy bingung jugak knpa seberat ni ujian Dia??tapi,bile pk balik ada org yg lagi dasyat drpd aku..nauzubillah..org2 yg hidap kanser,lukemia,barah n mcm2 lagi mcm mana pulak dengan harapan dorg nak hidup??hmm,benda tu lah yang sy muhasabah balik..even sy tahu effect ambik air tulang sampai akhir hayat hidup sy..sy akn cuba memaknai erti sebenar hidup ini.Teringat kata-kata senior sy..

"tiada siapa yang boleh menggantikan yg asal"

sungguh mendalam maksud ayat itu..berubat la mcm mne cara sekalipun..ibarat anggota tubuh badan yang telah hilang,tidak bisa dicari gantinya..selamlah seribu lautan sekalipun,gali lah sejuta dalam tanah sekalipun,carilah di seluh pelusuk dunia sekalipun,air tulang itu xdapat di cari galang gantinya..(sedih)..mmg betul semua itu..Maha Hebat Sang Khaliq..Pasti semua orang tertanya-tanya kenapa agaknya sy terpaksa bagi air tulang tu??sebabnya hanya kerana sy demam panas,pengsan serta berlaku kekejangan..Jadi,sy pesan kepada anda sume agar tidak menjadi seperti sy..klu jadi sekalipun,tak usah lah memberikan 'hadiah' yang telah diberikan oleh Allah itu kerana 'hadiah 'itu sukar di cari..Jagalah sebaik mungkin ' hadiah' itu...

Sy xdpt membayangkan di masa hadapan kelak..lelaki manakah yg sudi menjaga insan yg sakit ini..terlalu banyak kesabaran yg dia perlukan untuk menjaga sy..mampukah dia bertahan dgn kerenah saya..mampukah dia menjaga sy sebaik mungkin di atas kelemahan fizikal ini??wallahu'alam..susulan seterusnya di lain hari..















1 comments:

sunan89 said...

nothing is impossible..calm down..

Post a Comment